It is currently Thu 13 Dec, 2018 14:39

Post a new topicPost a reply Page 1 of 50   [ 737 posts ]
Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 50  Next
Author Message
 Post subject: Frågetråd
PostPosted: Sat 13 Jan, 2007 17:39 
medlem

Istället för att det skapas en tråd för varje fråga, kan man istället ta frågan här, så slipper vi ha 1000 trådar med två inlägg i.

Jag börjar, är det någon som har ett tips på en bra förstärkare till rimligt pris? Kanske runt 100 watt... minst 2 olika kanaler osv.

"På internet konverserar vi med text och ord. Och om du skriver/stavar som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en."

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 13 Jan, 2007 20:53 
medlem

Kan bli jävla jobbigt att hålla reda på alla olika frågor när allt ligger i samma tråd. Blir ingen struktur. Bättre att en sak diskuteras i varje tråd så hittar man också lättare det man söker om man vill veta något specifikt utan att skapa ett nytt ämne...

För att svara på din fråga:

Peavy Bandit förstärkaren är ju jävligt prisvärd och ligger däromkring. Finns en modell som är på just 100watt. Annars finns den lite dyrare Line6 Spider II (och den nyare III) som också är en bra förstärkare med en del inbyggda effekter. Finns i flera olika storlekar. Tror dom två närmsta 100 är 75watt och 110 watt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 13 Jan, 2007 21:27 
medlem

Location: Det börja som en vanlig fika, men avslutades som en skapelse av mig
Jag är inte så insatt i förstärkare. Men jag har hört att Vox ska va jävligt bra och prisvärd, sköna effekter som man får mixtra med själv, tex "inbyggd" wah-wah, låter riktigt häftigt faktist.

Ullevi '11

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 13 Jan, 2007 21:35 
medlem

Jag tänkte att det är bra för småfrågor, sånt som inte behöver en egen tråd, typ: "Vad heter bla bla bla?" Sen svarar nån och tråden är avslutad. Sånt känns lite onödigt, därför kan det vara bra med en tråd där man kan fråga just såna korta frågor.

Och tack för tipsen, ska kolla på dem!

"På internet konverserar vi med text och ord. Och om du skriver/stavar som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en."

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 13 Jan, 2007 23:10 
medlem

liberator wrote:
Jag tänkte att det är bra för småfrågor, sånt som inte behöver en egen tråd, typ: "Vad heter bla bla bla?" Sen svarar nån och tråden är avslutad. Sånt känns lite onödigt, därför kan det vara bra med en tråd där man kan fråga just såna korta frågor.

Okejdå. Du har en poäng! :wink:

Men när det gäller vilken förstärkare man ska ha (tycker inte jag är en "småfråga" så har man iaf tillåtelse av mig att starta ny tråd. :wink:

Och btw så är min egen uppfattning av VOX att det är bra förstärkare. Men rätt dyra. Men man får med en massa olika simuleringar och effekter i förstärkaren, men dessvärre ingen fotswitch (iaf inte dom modeller jag prövat).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 13 Jan, 2007 23:38 
medlem

Ztavve wrote:
liberator wrote:

Okejdå. Du har en poäng! :wink:

Men när det gäller vilken förstärkare man ska ha (tycker inte jag är en "småfråga" så har man iaf tillåtelse av mig att starta ny tråd. :wink:

Och btw så är min egen uppfattning av VOX att det är bra förstärkare. Men rätt dyra. Men man får med en massa olika simuleringar och effekter i förstärkaren, men dessvärre ingen fotswitch (iaf inte dom modeller jag prövat).

okej, men det finns ett uttag för det eller? Vad ligger de på i pris, om man ska ta en bra?

Profile  

Post subject: Re: Frågetråd
PostPosted: Sun 14 Jan, 2007 14:29 
medlem

liberator wrote:
Istället för att det skapas en tråd för varje fråga, kan man istället ta frågan här, så slipper vi ha 1000 trådar med två inlägg i.

Jag börjar, är det någon som har ett tips på en bra förstärkare till rimligt pris? Kanske runt 100 watt... minst 2 olika kanaler osv.

Ska du satsa på billigt föreslår jag Peavey. Deras Valveking-serie är väl egentligen det enda du ska lägga stålarna på om du har taskigt med pengar. Två kanaler, reverb, effektloop... Låter sjysst, lite Master of Puppets/Justice-ljud om man rattar rätt. Pris från typ 4000 för 50w-combon (som egentligen är allt du behöver om du inte spelar på stora ställen och inte kan micka upp förstärkaren) upp till en 11 000Kr för en halvstack (100w -topp och låda).

Annars så dyker det upp begagnade Mesa Boogie-förstärkare på www.vendolin.se då och då som du borde hålla utkik efter, brukar gå för en 5000-10 000Kr och dom är riktigt sjyssta.

Har du lite mer pengar att lägga ut så föreslår jag Peavey Triple XXX. Det är lite av en fattigmans-mesa boogie med rejält tryck. Kostar runt 12 000-13 000Kr ny (bara toppen då), men då får du ett JÄVLIGT bra ljud också. Kolla på www.ebay.de och vendolin.se om du kan hitta begagnade.

Det där är förstärkare för det där riktigt feta metallica-ljudet, vill du ha en lite mer klassisk rock/metal-förstärkare i stil med Maiden, Judas Priest och Sabbath så är det Marshall DSL eller någon av de dyrare Laney-förstärkarna som gäller. Runt en 10-12 000Kr för en ny topp.

Profile  

Post subject: Re: Frågetråd
PostPosted: Sun 14 Jan, 2007 15:34 
medlem

combatcannibal wrote:
liberator wrote:

Ska du satsa på billigt föreslår jag Peavey. Deras Valveking-serie är väl egentligen det enda du ska lägga stålarna på om du har taskigt med pengar. Två kanaler, reverb, effektloop... Låter sjysst, lite Master of Puppets/Justice-ljud om man rattar rätt. Pris från typ 4000 för 50w-combon (som egentligen är allt du behöver om du inte spelar på stora ställen och inte kan micka upp förstärkaren) upp till en 11 000Kr för en halvstack (100w -topp och låda).

Annars så dyker det upp begagnade Mesa Boogie-förstärkare på www.vendolin.se då och då som du borde hålla utkik efter, brukar gå för en 5000-10 000Kr och dom är riktigt sjyssta.

Har du lite mer pengar att lägga ut så föreslår jag Peavey Triple XXX. Det är lite av en fattigmans-mesa boogie med rejält tryck. Kostar runt 12 000-13 000Kr ny (bara toppen då), men då får du ett JÄVLIGT bra ljud också. Kolla på www.ebay.de och vendolin.se om du kan hitta begagnade.

Det där är förstärkare för det där riktigt feta metallica-ljudet, vill du ha en lite mer klassisk rock/metal-förstärkare i stil med Maiden, Judas Priest och Sabbath så är det Marshall DSL eller någon av de dyrare Laney-förstärkarna som gäller. Runt en 10-12 000Kr för en ny topp.

Jag vet inte om jag är beredd att lägga ut så mycket som 10 000, jag är ändå bara en fattig student. Men kanske upp till 5000 eller nåt...

Det jag vill är egentligen att man ska kunna höra gitarren bra när man lirar med nån som spelar trummor, för det gör man inte med min nuvarande. Och även att den ska hålla ett tag...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 22 Jan, 2007 23:42 
Moderator

Är detta en gura som är värd sitt pris: http://www.4sound.se/ProductDetails.asp ... eId=413743

din diminutiva existens preskriberas definitivt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jan, 2007 0:29 
medlem

Jaymz_H wrote:
Är detta en gura som är värd sitt pris: http://www.4sound.se/ProductDetails.asp ... eId=413743

Jadu, Epiphone brukar göra rätt bra grejer, men för att vara säker så är det nog bäst ifall DU åker till AFFÄREN och PRÖVAR.

Jag vet, tråkigaste svaret man kan få, men samtidigt det vettigaste du kan göra. :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jan, 2007 11:47 
Moderator

Ztavve wrote:
Jaymz_H wrote:

Jadu, Epiphone brukar göra rätt bra grejer, men för att vara säker så är det nog bäst ifall DU åker till AFFÄREN och PRÖVAR.

Jag vet, tråkigaste svaret man kan få, men samtidigt det vettigaste du kan göra. :wink:

Okidoki, tacar för det tipset :wink:

din diminutiva existens preskriberas definitivt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 23 Jan, 2007 12:23 
medlem

Ztavve wrote:
Jaymz_H wrote:

Det här gäller egentligen i princip ALLA Epiphone-gitarrer, men det gäller ju även den gitarren du visade :wink:

Epiphone gör inte dåliga gitarrer, deras träslag är oftast jävligt välljudande, och dom har ju ett namn att leva upp till (en av världens äldsta gitarrtillverkare + att dom ägs av Gibson + att dom var SJUKT populära på 60-talet), så dom vågar inte sälja riktiga skitgitarrer.

DÄREMOT så är det med Epiphone som med alla gitarrer i den prisklassen: Eftersom gitarrerna är billiga så måste man spara in på något. I Epiphones fall där dom har sjysst träslag så brukar i princip all mekanik vara halvbra, men det som man egentligen MÅSTE byta för att få en jävligt sjysst epiphone är mickarna. Släng på ett set nya mickar och du har en riktigt bra gitarr. Känner du dig sen lite wild and crazy kan du byta stämskruvarna också, går på mindre än en tusenlapp (har inte så stor koll på gitarrmekanik) och kommer göra UNDER med gitarren. Släng även på en ny sadel och straplocks och du har en gitarr som lätt utklassar de flesta gitarrer under 10 000Kr.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 05 Feb, 2007 12:43 
medlem

nu har min nedersta sträng gått iegn och jag undrar ifall jag kan ta en B sträng där istället, jag är lite lat av mig så jag orkar inte gå och köpa en ny sträng.

http://pantera.forumportal.se/

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 05 Feb, 2007 14:23 
medlem

Hammett wrote:
nu har min nedersta sträng gått iegn och jag undrar ifall jag kan ta en B sträng där istället, jag är lite lat av mig så jag orkar inte gå och köpa en ny sträng.

Jag har aldrig testat, men jag tror nog inte att det går bra. Strängarna är olika tjocka och jag tror inte att du kan få en B-sträng att få en så hög ton som en E-sträng, i alla fall inte utan att den går av rätt fort. Nån annan som vet?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 05 Feb, 2007 16:04 
medlem

Hammett wrote:

Köp ett nytt set strängar! Inte bara en, är en sliten nog att gå av så kan man ana att de andra inte är tipp topp heller. Att ta en B-sträng är inte att rekommendera heller, du kommer få stämma den överdrivet hårt för att den ska låta som en E-sträng och det suger att spela och benda med exempelvis...

Profile  

Post a new topicPost a reply Page 1 of 50   [ 737 posts ]
Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 50  Next